Ahad, 26 September 2010

WISATA BANDA ACEH

MENARIK SEKITAR BANDA ACEH DARUSSALAM
Part:2 *AA100M*

Abangboyc teruskan menjejak tempat2 menarik di sekitar Banda Aceh bagi mengisi aktiviti Percutian ke Banda Aceh ni,. Antaranya Museum Tsunami, Kapal Apung Tsunami, Taman Tsunami Dalam Kenangan, Museum Aceh yang menempatkan Rumah Adat Aceh dan Loceng Cakra Donya Aceh, serta Taman Putroe Phang.

MUSEUM TSUNAMI BANDA ACEH

Museum Tsunami Aceh adalah museum yang didirikan di tengah Banda Aceh, untuk mengenangkan kejadian gempa bumi Samudra Hindia 2004 serta menjadi pusat pendidikan dan tempat perlindungan seandainya berlaku kembali tsunami.
Museum ini menampilkan simulasi elektronik gempa bumi Samudra Hindia 2004, dan menempatkan foto-foto korban dan kisah dari korban yang terselamat dari Bencana Tsunami.

Tsunami Museum; Pemandangan dari Luar Saat Hujan.

Abangboyc Hujan Pon Bergambar... Kesian. Ape Boleh Buat; Inilah Caranya Untuk Tinggalkan Sesuatu Kenangan DiSini.


KESAN TSUNAMI : KAPAL PLTD APUNG DI DARAT

Kapal PLTD Apung merupakan Kapal Tenaga yang Dihempas ke Darat oleh Bencana Tsunami.

Info Kapal PLTD Apung : Oleh diKeranakan terlalu banyak menara sambungan Elektrik dari Sumatera Utara ke Aceh ditebang oleh pihak-pihak pemberontak pada masa konflik GAM maka masalah kekurangan bekalan Letrik di Banda Aceh menjadi sangat serius sehingga PLN menempatkan Kapal Generator Letrik bagi membekalkan keperluan letrik di Banda Aceh melalui Jalan laut. Namun selepas berlakunya Tsunami, Kini Kapal PLTD Apung terdampar ke darat sejauh 5 km dari tempatnya berlabuhnya di laut Ulee Lheue Banda Aceh, Saat kejadian tsunami yang hampir 6 tahun lalu. Kapal yang berat hampir 2.600 ton ini dahulunya digunakan untuk membekal arus letrik kepada masyarakat di wilayah Banda Aceh dan Aceh Besar, ketika Aceh dilanda konflik yang mengakibatkan sering terganggunya bekalan letrik kepada pelanggan.
Sekarang kapal ini telah menjadi bukti keganasan gelombang tsunami yang telah menelan korban nyawa rakyat Aceh hampir 126,000 jiwa. Setiap hari kawasan ini kini banyak di kunjungi oleh pelancong luar negeri maupun tempatan yang ingin menyaksikan keajaiban Tuhan ini.

Kapal yang seberat 2,600 ton di kini berlabuh di tengah Banda Aceh..
Itulah Kuasa Tuhan...

Juga diperkatakan bahawa Kapal ini telah berlabuh di atas beberapa buah rumah dan terdapat mayat2 dibawah sisa kapal yang tidak dapat diuruskan jenazahnya atas alasan tidak dapat mengangkat dan memindahkan kapal dari posisi asal.

Bahagian Belakang Kapal PLTD Apung

Betapa tingginya arus Tsunami... hinggakan Kapal Sebegini Besar pon dapat diApungkan ke Darat.

Tangga Untuk Naik ke atas Kapal Kesan Tsunami...
Jom Naik... Free je.. Gratis Doang.

Keadaan atas Kapal Apung Tsunami

AbangboyC sempat bergambar di atas Kapal PLTD Apung 1

Serombong Asap hasil pembakaran diesel bagi menjana tenaga Letrik.

Pemandangan Persekitaran dari atas Kapal Apung Tsunami.
Kelihatan Taman Peringatan Tsunami.

Rumah Nostalgia Tsunami 2004

Menempatkan Gambar2 Saat Berlakunya Tsunami dan Info berkaitannya.

Erti Kata Tsunami.......

Himpunan Gambar2 Kesan Tsunami

Wisata PLTD APUNG 1

Kapal Tsunami pandangan dari Rumah Kesan Tsunami.


JALAN2 KE MUSEUM ACEH

Perjalanan Abangboyc dengan Beca Motor dengan Kos yang agak Murah.

Rumah Aceh di sebelah Museum Aceh
Museum Aceh didirikan pada masa pemerintahan Hindia Belanda, yang Pada waktu itu bangunannya berupa sebuah bangunan Rumah Tradisional Aceh (Rumoh Aceh).

Lonceng Cakra Donya Aceh
Lonceng ini diberikan oleh pemerintah China iaitu Laksamana Cheng Ho yang merupakan pelayar tangguh (dan yang pasti lebih hebat daripada Columbus) sebagai Perwakilan Bangsa China pada saat itu, bagi menghadiahkannya kepada Kerajaan Aceh.


JALAN2 DALAM KOTA BANDA ACEH











dan abangboyc meneruskan ke destinasi wisata seterusnya di Banda Aceh iaitu Taman Putroe Phang dan mesjid Baitul Musyahadah (Masjid Meukeutop)

Taman Putroe Phang

Taman Putroe Phang, terletak di wilayah kompleks Istana Sultan Aceh di Banda Aceh. Taman ini dibuat oleh Sultan Iskandar Muda untuk Permaisurinya yang bernama Putroe Phang yang bererti Putri Pahang, yang juga berasal dari Pahang, Malaysia.
Di taman tersebut terdapat sebuah bangunan unik, bernama Gunongan. Menurut kepercayaan setempat, bangunan ini dibuat menyerupai bukit-bukit yang terletak di Pahang, Malaysia dan dibuat atas permintaan siPermaisuri itu sendiri, yang selalu rindukan kampung halamannya, iaitu Pahang, yang konon berbukit bukit. Namun ade juga yang berpendapat bangunan unik berbentuk Gunungan ini melambangkan Gunung Mahameru dan mungkin juga ditujukan pada Dewa Agni, dewa api dalam agama Hindu


Mesjid MeuKeutop

Masjid Baitul Musyahadah (Masjid Meukeutop) Masjid Baitul Musyahadah atau lebih dikenali Masjid Meukeutop terletak dijalan Teuku Umar Setui Banda Aceh. Selain Unik dan Cantik dari segi Seni Reka Binaannya, Masjid ini pada waktu Ulang Tahun Perjanjian MoU Helsinski, sangat ramai dipenuhi oleh para tamu yang datang dari daerah-daerah Aceh, kerana masjid ini berfungsikan juga sebagai dapur umum.

Create By : Abang BoyC ZoNe

0 KiRiMaN:

 

Abang BoyC ZoNe © 2008 . Design By: SkinCorner