Khamis, 19 Ogos 2010

PERBATASAN SEMPADAN MALAYSIA INDONESIA

JaLaN2 RoNda2 SaRaWaK
Destinasi : TEBEDU(SARAWAK) DAN ENTIKONG(KALIMANTAN BARAT)

Sarawak sememangnye terkenal dengan kepelbagaian tempat2 menarik yang luar biase,. dari Bandar Kuching hinggalah ke Luar Kota akan menjanjikan 1001 Panorama. Cuma bagi mereka yang rajin menghayati akan perubahan2 ini akan menikmati setiap perbezaan yang muncul..
Destinasi Abangboyc seterusnye ialah Tebedu. Tebedu merupakan sebuah pekan kecil yang merupakan Pintu Masuk Utama Jalan Darat menghubungkan Malaysia dan Indonesia di sebelah Kalimantan Barat. Tebedu juga berjiran dekat dengan sebuah pekan kecil dalam Wilayah Indonesia iaitu Entikong. Untuk ke sini dari Bandaraya Kuching,. Anda harus melalui Pekan Serian dengan jarak dari Kuching ke Tebedu sekitar 120km. Pekan Serian merupakan sebuah Pekan Sederhana Besar yang memiliki kepelbagaian infrastuktur, perkhidmatan dan Keperluan Harian terdapat disini. Pekan Serian merupakan jalan wajib menghubungkan Tebedu dengan semua jalan2 ke seluruh Bandar2 kecil di seluruh Sarawak. Dari Serian ke Tebedu, Rata2 yang melalui jalan ini semuanya ingin ke Entikong, Sambas mahupon ke Pontianak dalam Negara Indonesia.
Stesen Minyak Petrol di Pekan Serian
Pekan Serian
Papan Tanda Arah Tebedu dan Kalimantan
Jalan Menghala ke Tebedu
Menara Waktu 2 Negara Malaysia Indonesia dalam Kawasan Tebedu
Bagi pengunjung yang inginkan perbezaan yang ketara. Ape kate anda ke Pontianak Kalimantan Barat.. Terdapat perkhidmatan Bas Antarabangsa menghubungkan Kuching dan Pontianak dengan Jarak cuma sekitar 430km atau 7 jam perjalanan sahaja.
Pos Sempadanan Tebedu dalam Wilayah Malaysia
Pos Perbatasan Entikong dalam Wilayah Indonesia
Pekan Entikong merupakan Pekan Kecil yang terletak di Pintu Masuk Negara Indonesia. Pekan Kecil ini seakan2 Pekan Koboi menarik minat abangboyc untuk menikmati akan perbezaan yang ketara antara 2 negara yang berbeza jarak tidak sampai 1 kilometer. Disini agak sibuk dengan rata2 penduduk tempatan menjalankan urusniaga seperti perdagangan pertukaran Mata Wang Malaysia ke Indonesia dan sebaliknye. Selain itu yang menunggu untuk mengambil penumpang juga meributkan lagi keadaan di Pekan Kecil ini. Masing2 menjalankan Aktiviti Perniagaan bagi menyara hidup yang agak Bersaing Kuat.,. Jadi tidak hairanlah sekiranye mereka berebut Pelanggan.. Yok Jalan Entikong.
Pekan Entikong

Keadaan Jalan di Perkampungan di Kalimantan Barat
Jalan Dari Entikong ke Sambas

Warung Makan/Rumah Makan di Perbatasan

Persekitaran Perkampungan Kalimantan Barat

Aktiviti Seharian Penduduk

Pos Pemeriksaan Lintas Batas ENTIKONG

Masuk Semula ke Pos Tebedu Wilayah Negara Malaysia


Selamat Jalan Kalimantan Barat Indonesia
Ringkasan: AbangboyC ZoNe

1 ulasan:

ilzaf berkata...

Salam. Saya baru baca catatan pengembaraan Abang Boyc ke Kalimantan Barat. Saya juga, pada hujung tahun 2010 yang lalu telah lakukan kembara solo ke sana (Kuching-Pontianak)Cuma barangkali kesannya tidak sehebat anda. Ada saya catatkan di sini http://ilzaf.multiply.com/journal/item/142/KEMBARA_BORNEO_Sarawak_-_Kalimantan_Barat

Kalau boleh, teringin rasanya kongsi pengalaman dengan anda tentang cerita ini (yang tentunya banyak pengalaman) atau mungkin tentang lain-lain hal yang mana tahu ada menafaatnya pada masa akan datang.

Salam Kenal.