Ahad, 23 Januari 2011

PERCUTIAN MENARIK KE MYANMAR

PERCUTIAN ISTIMEWA KE MYANMAR
DENGAN AIR ASIA
TEROKAI KEUNIKAN KOTA YANGON MYANMAR

Percutian Abangboyc Kali Ini Ialah Kota Yangon, IbuNegara Myanmar. Setelah mendapat Persetujuan dengan Pihak Air Asia dan Pihak2 Berkaitan, Akhirnya Terlaksana juga Impian Abangboyc untuk Mengembara Melihat dan Merasa Keistimewaan di Kota Besar Myanmar ini. Percutian Lepas Abangboyc hanya sekadar ke Persempadanan Negara Myanmar dengan Thailand di Bandar Kawthaung,. Walaupon ianya juga adalah Myanmar namun Suasana Sebenar Myanmar terletak di Kotanya iaitu di sini di Kota Yangon ini. Myanmar atau nama lainnya Burma merupakan antara salah sebuah negara dalam Negara2 Asean terletak bersempadanan dengan Bangladesh, India dan Republik Rakyat China di bahagian Utara, Loas di bahagian Timur manakala Thailand bersempadanan dari bahagian Timur hingga ke selatan. Negara Myanmar ini sangat terkenal dengan Sejarah Buddha Burma Lama dan Kehebatan Kerajaan Lama Burma. Ini dapat dibuktikan dengan terserlah Kota2 Lama di Bagan dalam Kawasan Tengah Negara Myanmar ini. Selain itu Sejarah Negara kita juga sering memperkatakan tentang Kerajaan Burma dan Tentera Burma. Jadi Kali ini Abangboyc Berkesempatan untuk berpijak ke Bumi Burma ini dengan Persetujuan Pihak Air Asia dan Pihak Ocean Pearl Inn untuk menjemput dan memberi penginapan serta membawa Abangboyc ke Serata Menyeluruh dalam Kota Yangon ini. Untuk Pengetahuan hanya terdapat satu penerbangan sehari laluan Kuala Lumpur-Yangon. Penerbangan Air Asia AK850 Dari Kuala Lumpur Lcct ke Yangon Internasional Airport pada pukul 4.25petang dan sampai di Yangon pada pukul 5.50petang dengan penerbangan selama 2 jam 40 minit. Dan Beza Waktu antara Malaysia dan Myanmar ialah Satu Jam 30Minit. Jom Bersama Abangboyc Kita Jalan-Jalan Yangon Myanmar.

Abangboyc Terbang Dengan Air Asia Ke Yangon Myanmar
Abangboyc Bersama Mr. Zakie Staff Air Asia
Pemandangan Langit Senja Dan Matahari Terbenam

Kaunter Chop Passport Dan Pemeriksaan Visa Kedatangan

Jemputan Airport Oleh Ocean Pearl Inn.
Nama Abangboyc yang no.3 tu. Bawah Sekali.
Ocean Pearl Inn merupakan sebuah Penginapan Ala Back Packer. Merupakan Antara Hotel yang Murah terletak di Tengah Kota Yangon di bahagian Yangon DownTown. Menyediakan Pengangkutan Jemput dan Hantar antara Airport dan Hotel berkenaan. Kadar Bayaran untuk Bilik ialah USD10 hingga USD15. Bayaran Termasuk Sarapan Pagi dan Pengangkutan dari Airport ke Hotel. Hotel ini hanya menerima Tetamu dari Luar Negara. Jadi bagi anda yang baru pertama kali ke Myanmar dan perbelanjaan anda dalam budjet yang Rendah, Abangboyc menyarankan anda untuk menginap di sini. Selain Mudah bagi anda ke Hotel dari Yangon Airport, Penginapan di sini juga Selesa dan Keselamatan juga terjamin malah Sarapan pagi bagi anda juga tersedia. Bagi yang Berminat Pastikan Anda membuat Tempatan Dahulu.

Hotel Back Packer Ocean Pearl Inn Yangon Myanmar

Bilik Abangboyc 403, Murah Tapi Selesa dan Bersih.

Ruang Bilik Air Bersih dan Memang Puas Hati.

"Abangboyc Sampai di Yangon Airport pada pukul 5.50 petang, dan Selesai Urusan Imigresen pada pukul 6.30malam. Di sini Pukul 6.30 petang dah macam pukul 8.00 malam waktu Malaysia. Abangboyc terus ke Penginapan di Ocean Pearl Inn dengan di Jemput dari Airport. Lebih Mudahkan. Tak Perlu Pening2 Kepala nak cari Teksi. Sampai di Hotel dalam pukul 7.15 malam, Abangboyc Mandi2 kejap kemudian Pergi cari Makan Malam lah... Agak Susah jugak nak cari Makanan yang Halal di sini. Kalau ada pon kat Warong2 Kecil Tepi Jalan tapi kelihatan agak kurang Bersih. Tak yakin sangat nak Makan. Fuh.. Jalan2 Cari Kedai Makan Akhirnya jumpa juga. Sebuah Restoran yang bersih, Halal dan Makanan juga Enak. Bayaran USD4 Per-Set. Mahalnye. Tapi Nak Buat Cam Ne. Dah Lapar. Makan Je Lah". Bagi Anda yang muslim untuk mencari Makanan di Yangon Sebenarnya Tidaklah terlalu Susah,. Anda Cuma perlu Lihat Logo Ayat2 Al-Quran di Gerai2 mahupon di Restoran2. Namun ada sesetengah Kedai Mempamerkan Tanda Halal dalam bahasa Arab dan ada juga sesetengah kedai Mempamerkan Tanda (786). Sekiranya anda melihat Logo atau Tanda2 seperti Abangboyc Katakan Tadi. Sahlah Kedai itu dipunyai oleh seorang Muslim. Makanan Islam di Sini Kebanyakkan Ala-ala Nasi Kandar tu. Ini semua Kerana terdapat dengan banyaknya Indian Muslim di Bandar Yangon. Mereka semua dibawa masuk oleh Pihak Brisith semasa Zaman Penjajahan Dahulu sebagai Buruh Kerja di Burma.
Abangboyc Agak Keletihan dan Malam Pertama di Myanmar ini cuma sekadar Berehat di Hotel saja. Kiranya Esok baru nak memulakan Explorace dalam Kota Yangon Ini.

Abangboyc di Hadapan Ocean Pearl Inn Yangon Myanmar

Abangboyc memulakan Langkah Perjalanan Abangboyc untuk melihat Seluruh Pusat Kota Yangon ini dari Ocean Pearl Inn. Selesai sahaja Sarapan Pagi, Kemudian Abangboyc Bersiap untuk Mengembara Melihat dan Merasa Keunikan dan Keistimewaan Ibu Negara Myanmar ini. Jam Menunjukkan Pukul 10.00 pagi Waktu Myanmar (11.30pagi Waktu Malaysia).

Kedai Sekitar Kota Yangon

Gadis Telephone.
Ini Merupakan PerKhidmatan Telepon yang Di Sediakan Seluruh Myanmar.

Apa Orang Ni Buat. Entahlah. Abangboyc Foto Saje.
Nampak Macam Unik Aje.

Ini Pula Peti Pos Myanmar

Warong Makanan Kaki5 Sekitar Yangon

Ini Perkhidmatan Telepon Awan Myanmar

Keadaan Rupa JalanRaya Tengah Kota Yangon Myanmar

Pasar Kaki5 Sekitar Jalan Anawrahta Yangon

Abangboyc Di Hadapan Sebuah Kedai Nombor Ekor Myanmar

Kelihatan Bangunan2 Kedai Jalan Maha Bandoola

Kesesakan Lalulintas Pusat Kota di Persimpangan Sule Pagoda

Keadaan Bandar Yangon

Abangboyc Di Persimpangan Pusat Kota di Sule Pagoda

Lebuh Sule Pagoda menghala ke Stesen Keretapi Yangon
Kelihatan Sebelah Kanan Bangunan Hotel Traders Yangon.
Kelihatan Dari Jauh Pagoda Sule

Pusat Bandar Kota Yangon Myanmar

Bandar Yangon

Kelihatan Penduduk Yangon Sedang Menunggu Bas
Juga Kelihatan Kebanyakkan Memakai Kain Sarong. Kain Sarong Merupakan Pakaian Resmi Masyarakat Myanmar.


Guest House

Abangboyc Di Hadapan Yangon Guest House

Yangon Guest House Terletak di Jalan Bo Soon Pat

Kemeriahan Warga Myanmar di Sekitar Pusat Ibu Kota

Abangboyc Menghala ke Pasar Bogyoke

"Pasar Bogyoke Market"
BogYoke Market merupakan Pasar Kraftangan dan Perhiasan Jade. Pasar Ala KL Central Market ini Terletak di Jalan BogYoke Aun San berdekatan dengan Hotel Traders dan Berhampiran dengan Pusat Stesen Keretapi Yangon. BogYoke sangat terkenal dengan Jualan Hasil Jade dan Cenderamata serta Pakaian dan Perhiasan Hasil Buatan Masyarakat Tempatan.
*Juga Kelihatan Kebanyakan Warga Yangon Memakai Pakaian Kain Sarong yang merupakan Pakaian Rasmi Kebangsaan Negara Myanmar.

Abangboyc Berhadapan Pasar BogYoke Market

Keadaan Dalam Pasar BogYoke

Deretan Kedai Menjual Pakaian dan Kain-Kain Buatan Myanmar

Pasar BogYoke di Bahagian Luar, Pasar ini Agak Besar dan Terdapat Bermacam Jenis Jualan.

Hasil KrafTangan Masyarakat Tempatan

Hasil SeniReka Berupa Cenderamata Tanda Ole2 BuahTangan Yangon

Abangboyc di BogYoke Market

Antaranya..

Jom Ke Traders Hotel
Dari Pasar BogYoke, Abangboyc Ke Traders Hotel dan Sekitar. Terdapat Sebuah PasarRaya di Hadapan Traders Hotel dan juga Terdapat 2 Panggung Wayang berhampiran PasarRaya itu.


Jalan Menghala Ke Pusat Bandar Yangon Berhampiran Traders Hotel

Jualan Kaki5 Sekitar Pusat Kota Yangon

Ambik Gambar Lagi... Entah Ape.. saje je..

Persimpangan Pusat Kota Yangon di Hadapan Hotel Traders

Traders Hotel Yangon Myanmar 5Bintang Milik Shangri-La

Abangboyc Nak Check-in Sini Pulak.

Lobby Hotel Traders Yangon Myanmar

Hotel Traders Yangon Myanmar. Bayaran Bilik USD150.
Mahal Tapi Puas Hati. Konsep Kamar Ala Italy Design.
Ikuti Cerita Abangboyc Seterusnya Di Yangon Myanmar. Dengan Melawat Tempat2 Menarik Sekitar Yangon antaranya Pagoda ShweDagon, Stesen Keretapi Yangon Myanmar, Tempat Pembuatan Jade Asli Yangon, Bangunan Pusat Pemerintahan IbuKota Yangon Lama dan Yangon ChinaTown Myanmar.
Creater By: ABANG BOYC ZONE
For Infomation Contact: 010-5356355

4 ulasan:

Mahanim berkata...

Sgt menarik ulasan ttg Yangon n it is very useful for me and others if we want to travel to Ygon.But pls,state the RM for every USD you mention..supay mudah utk budgeting.Tq

MahanimSabah berkata...

Sgt menarik ulasan ttg Yangon n it is very useful for me and others if we want to travel to Ygon.But pls,state the RM for every USD you mention..supay mudah utk budgeting.Tq

Time Traveller berkata...

Assalamualaikum...
Antara tempat menarik di yangon..??
Adakah semua nya berada dalam walking distance??

TIARA TOURS berkata...

HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
TAK ADA EXTRA BAYAR.
TAK ADA TIPU – TIPU !!!
HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )


LAKE TOBA TOUR 05 DAYS – 04 NIGHT
02 SAMOSIR ISLAND, 01 NIGHT BERASTAGI, 01 NIGHT MEDAN

MARKET : MALAYSIA
ITINERARY : PRIVATE TOUR

DAY 1 : MEDAN – PARAPAT – SAMOSIR ISLAND
Arrival at Kualanamu International Airport will be welcomed by Tour Guide/Driver. After meeting services drive to Parapat via Pematang Siantar. Enroute you will enjoy a nice view with palm and cocoa estates. Stop over at Paten Shop for relax and shopping local snacks. Lunch will served in restaurant . Arrive in Parapat by ferry /boat transfer to Samosir Island. Check in at botel and dinner will be servet at resturant or hotel.

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND TOUR
Breakfast in hotel. In the morning by boat charter cruise to Samosir Isalnd to visit Tomok village to see the ancient tomb of King Sidabutar and Ambarita traditional village. Shopping Tours. Lunch will be served in restaurant. Afternoon free program and enjoy the Lake Toba. Dinner at restaurant.

DAY 3 : SAMOSIR – PARAPAT - BERASTAGI
Breakfast at hotel. By boat /ferry transfer to Parapat. Leave Parapat for Berastagi through marjarunjung valley. Enjoy ginger tea and fried bananas (personal expenses). Stop at Sipiso Piso waterfall to see this magnificent 110 metres tall waterfall drops from Karo highland with back ground the view of Lake Toba. Proceed to Berastagi and arrival in Berastagi visit the central fruit market to buy tropical fruits, vegetables and flowers. Check in at hotel. Dinner at restaurant

DAY 4 : BERASTAGI – MEDAN
Breakfast at hotel. Drive to Medan via Sembahe the windy road and enjoy a nice view from Puncak Sibolangit. Arrive in Medan to visit Maimun Palace to see the Palace of the Sultan of Deli which was established on 1888 and Grand mosque at Jalan Mesjid Raya. Lunch in restaurant. Shopping Tour. Check an hotel and Dinner at restaurant. Free program

DAY 5 : HOTEL – AIRPORT
Breakfast at hotel. Free program until time transfer to Kualanamu International Airport for return flight. Tour End.




SERVICES TERMASUK :
• TRANSPORT
• PEMANDU PELANCONGAN
• HOTEL 3 BINTANG
• BREAKFAST 3X
• MAKAN TENGAH HARI 3X
• DINNER 3X
• SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
• KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
• MINERAL WATER

BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
TIARA TOURS INDONESIA
JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
HP / WA +6281383535091
HP / WA +6285358982828
HP / WA +6285762820068

TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
• DRIVER
• PATROL
• EKSIDENT INSURANCE
• GOVERNMENT TAX