Isnin, 3 Ogos 2009

BerPeRTuaLaNG Di TaNah MiNanGKabaU

KOTA WISATA TERINDAH MILIK SUMATERA BARAT



BUKIT TINGGI KOTA WISATA


Bukit Tinggi, Kota Besar dalam Daerah Padang Sumatera Barat Indonesia. Merupakan Kota Wisata yang Mahsyur dan terkenal dengan tempat2 Persejarahan Lama dan beriklim Dingin dan Nyaman. Kota Bukit Tinggi bisa dilewati melalui jalan darat terus dari Kota Padang, ianya juga bisa dilalui bagi mereka yang mulakan perjalanan dari Kota Medan menuju Kota Pekan Baru atau Palembang untuk ke Jakarta. Perjalanan dari Bandar Udara Minangkabau ke Kota Bukit Tinggi pula memakan masa sekitar 2 jam 30 menit,. Bukit Tinggi juga dikenali sebagai Kota Kembar kepada Seremban ibunegeri Negeri Sembilan, Malaysia. Dimana kedua-dua tempat ini mempunyai kebanyakkan asal keturunan yang sama iaitu suku kaum Minangkabau yang mengutamakan adat Pepatih yang memberi kelebihan yang banyak dan menetakkan para kaum ibu ditempat tertinggi dalam suku adat. Kota Bukit Tinggi, Padang Indonesia ini beriklim sejuk suam karena terletak di kawasan yang tinggi di samping dikelilingi dengan Gunung-ganang.


Sempadan Masuk Wilayah Kota Bukit Tinggi dan Jembatan Besi KeretaApi

Perjalanan ke kota Wisata ini membuatkan anda tertawan dengan keindahan alam semulajadinya seperti Sungai, Kali, Air Terjun dan Danau juga Hutan2 kecil. Anda juga tidak lepas pandang akan melihat Jalan Keretaapi lama yang digunakan pada zaman Jepun bagi membawa muatan batu bara/ arangbatu.


AbangBoyC di bawah Jam Gadang Pusat Kota

Pusat Kota Bukit Tinggi lebih dikenali terletak di Menara Jam Gadang. Disekeliling Jam Gadang pula terdapat Toko2 Mall2 Jualan. Disini juga terkenal dengan Pasar2 Jualan yang Besar dan Padat,. Hampir semua kawasan dipenuhi dengan peniaga2 mendagangkan barangan mereka dari Pasar Aur, Pasar Bawah hinggalah Pasar Atas di Pusat Kota. Meniaga adalah kegiatan utama penduduk lokal. Antara jualan peniaga disini adalah Makanan dan Pakaian serta Cenderamata. Makanan yang terkenal di Padang sudah tentu Nasi Padang.


Mall Jualan berhadapan Jam Gadang

Disini anda bisa menjadikan kereta kuda sebagai pengangkutan utama selain Angkot atau Tranet(Bas Persiaran Kecil). Abangboyc mengeliling kota dengan berjalan kaki dan dapat melihat penduduk lokal menjalankan aktiviti setempat serta mengambil kesempatan melihat jualan barangan di sekeliling. Abangboyc menginap di Hotel Ambun Suri karena Hotel ini antara Hotel yang terletak dekat dengan Pusat Kota Jam Gadang.


Tempat Parkir Kereta Kuda di Depan Pasar


Kereta Kuda di Tengah Kota Bukit Tinggi



Pandangan Sekitar Kota



Hotel Ambun Suri,.



Pandangan Kota Besar Bukit Tinggi



Kelihatan Gunung Merapi berhampiran

Berjalan2 sehinggalah jam 5.30pm,. lalu abangboyc pon beristirehat di Hotel Menginap dari membersihkan diri dan menyegarkan badan..




Disebelah Malam Pula abangboyc mengambil kesempatan untuk berehat di Jam Gadang dan makan2 disekitar.



Pandangan Pada Waktu Malam

Tiada ulasan: