Isnin, 8 Februari 2010

TEROKAI IBU KOTA PHILIPPINES

Abang BoyC ZoNe
TEROKAI IBUKOTA PHILIPPINES
METRO MANILA


Kenali Filipina/Pilipinas/Philippines
Filipina adalah sebuah negara republik di Asia Tenggara, merupakan sebuah negara kepulauan yang terletak di barat Lautan Pasifik dan terletak kira-kira 100 kilometer dari tanah besar Asia, juga bersempadanan dekat dengan Indonesia dan Malaysia selain itu Philipina juga bersempadanan dengan United Amerika Syarikat, Hawaii dan Micronesia di sebelah Timur, Japan, Republik Rakyat China dan Taiwan disebelah Utara, dan Thailand, Vietnam, Kemboja dan Malaysia bersempadanan di sebelah Barat Utara manakala Indonesia dan Broneo Malaysia di sebelah Barat Philipina . Filipina merupakan sebuah negara kepulauan. Negara ini terdiri dari 7,107 buah pulau. Filipina seringkali dianggap sebagai satu-satunya negara Asia Tenggara di mana pengaruh budaya Barat terasa sangat kuat. Negara ini mempunyai pengaruh Sepanyol dan Amerika Syarikat yang kuat memandangkan negara ini telah dijajah selama empat abad oleh kuasa tersebut. Filipina merupakan sebuah negara yang mempunyai majoriti penganut Kristian
Filipina juga adalah negara paling maju di Asia setelah Perang Dunia II setelah jatuhnya kuasa besar Japan, namun sejak saat itu telah tertinggal di belakang negara-negara lain akibat pertumbuhan ekonomi yang lemah, penyitaan kekayaan yang dilakukan pemerintah, Rasuah yang meluas, dan pengaruh-pengaruh neo-kolonial. Saat ini Filipina mengalami pertumbuhan ekonomi yang moderat, yang banyak disumbangkan dari pengiriman wang oleh pekerja-pekerja Filipina di luar negeri juga dari sektor teknologi informasi yang sedang tumbuh pesat.
Filipina juga tidak lari dari permasalah dalam negara.. Antara masalah-masalah besar negara ini termasuk gerakan pembebasan muslim di sebelah selatan Mindanao, pemberontak-pemberontak dari Tentara Rakyat Baru (New People's Army) yang beraliran komunis di wilayah-wilayah perkampungan, kebijaksanaan pemerintah yang sering tidak konsisten dan sering dianggap bermasalah, Jenayah yang semakin meningkat, dan juga kerosakan lingkungan geografi seperti penebangan hutan dan Pencemaran laut dan Udara. Filipina juga mengalami masalah kebanyakkan jumlah penduduk di daerah-daerah Ibukota akibat daripada kekurangan pekerjaan di wilayah desa dan perkampungan juga permasalahan tingkat kelahiran yang tinggi disamping kadar purata pendapatan perkapita yang rendah juga antara permasalahan yang melemahkan Kerajaan ini.


KENALI METRO MANILA
Metro Manila (Bahasa Filipino: Kalakhang Maynila) adalah wilayah metropolitan yang terdiri dari Caloocan City, Las Piñas City, Makati City, Malabon City, Mandaluyong City, Manila City, Marikina City, Muntinlupa City, Quezon City, Parañaque City, Pasay City, Pasig City, Pateros, San Juan, Taguig City dan Valenzuela City. Ianya merupakan Pusat Pemerintah dan ibukota Filipina. Wilayah metropolitan ini rasminya disebut Wilayah Ibukota Nasional (NCR; Filipino: Pambansang Kabiserang Rehiyon) dan terdiri dari Manila City ditambah 16 kota tetangga dan munisipalitas, termasuk Kota Quezon iaitu ibukota Filipina dari 1948-1976. Metro Manila adalah Pusat Politik, Ekonomi, Sosial, dan Budaya bagi Negara Filipina, dan merupakan salah satu metropolitan terbesar dunia.
Metro Manila sebenarnya merupakan Daerah juga Kawasan terkecil di Filipina, tetapi memiliki paling banyak penduduknya dan juga yang terpadat, memiliki populasi sekitar 14.432.569 (angaran 2010) di tempat seluas 636 km².
Kawasan Metro Manila ini berbataskan dengan provinsi Bulacan di utara, Rizal di timur, dan Cavite dan Laguna di selatan. Metro Manila juga dihimpit oleh Teluk Manila di sebelah barat dan Laguna de Bay di tenggara dengan Sungai Pasig mengalir di tengahnya, membelah Pusat Pemerintahan Metro Manila ini.
Perlu anda ketahui, Manila City bukannya sebuah Ibukota yang Moden, Ianya cuma sebuah Ibukota Lama yang dipenuhi bangunan ciri lama sekitar tahun1940-1960an, namun disini terdapat banyak pusat pengajian terkemuka dan gereja2 serta bangunan2 pemerintah, Hospital2 juga Pusat Perniagaan Saat Era kemajuan tahun1960an.

Untuk memdapatkan Sebuah Kawasan Pembangunan Bentuk Moden, Makati City adalah tempatnya... Makati City, atau Makati, adalah sebuah kota yang membentuk Metro Manila, Terletak ditengah2 kawasan Metro Manila merupakan wilayah metropolitan dari ibu kota negara Filipina. Kota ini merupakan pusat ekonomi, komersial, dan finansial Filipina, seringkali dianggap sebagai IbuKota juga IbuNegara Republik Filipina disebabkan kebanyakan Perusahaan global membina pejabat di kota ini. Terkenal dengan sebutan 'Green Zone'. Makati juga adalah tempat Berkumpulnya Segala jenis perniagaan dan perusahan Moden yang dikenali sebagai Makati Business Club dan juga tempat letaknya Bangunan Bursa Saham Filipina. Ayala Avenue, merupakan sebuah jalan yang melalui Central Bussiness District dan seringkali disebut sebagai Wall Street Filipina.
Makati terkenal dengan budaya kosmopolitannya, juga sebagai pusat budaya dan hiburan di Metro Manila. Kebanyakan yang tinggal dan bekerja di kota ini adalah Orang Kaya dan Kelas Atasan juga Golongan Profesional. Makati juga memiliki pelbagai Pusat Perbelanjaan kelas-satu yang Mewah, yang terletak di Ayala Center dan Rockwell Center. Kota ini juga memiliki banyak hotel bintang-lima seperti The Peninsula Manila, Mandarin Oriental, Makati Shangri-La, Renaissance Hotel, Intercontinential Hotel, dan Dusit Hotel Nikko.


ABANG BOYC ZONE FOR MALAYSIAN TRAVELLING ASIA 2010

Tiada ulasan: