Khamis, 14 Oktober 2010

KOTA MEDAN SUMATERA

JALAN-JALAN DALAM KOTA MEDAN
MENINJAU TEMPAT2 MENARIK DALAM KOTA MEDAN
Part : 4
*AA100M

Kota Medan merupakan Antara Kota Besar Dalam Negara Indonesia dengan kepadatan penduduk seramai 2.1 juta juga merupakan Kota Terbesar Pulau Sumatera selain merupakan Pintu Masuk Utama Selain Jakarta, Surabaya, Makassar, Batam dan Bali.. Kota Besar ini terletak di Propinsi Sumatera Utara dengan memiliki kepelbagaian tempat2 menarik khusus Parawisataan. Antaranya yang menjadi kebanggaan Rakyat Indonesia iaitu Danau Toba. Danau Toba merupakan sebuah Danau Terbesar terletak di tengah2 pergunungan di Sumatera. Danau ini teramat luas hinggakan penghujung pemandangan danau tidak dapat dilihat. Ianya ibarat Sebuah Lautan. Selain Danau Toba, terdapat juga Wisata2 Lain yang tidak kurang hebatnya antaranya Brastagi, Kabanjahe, Bukit Hijau dan berbagai lagi. Berbalik mengenai Kota Medan. Kota Medan juga merupakan Kota Besar yang terletak dekat dengan Malaysia dengan jarak cuma 40km dari Tanah Malaysia membelah Selat Malaka, Jadi Tidak Hairanlah ramai pelancong dari Malaysia bercuti di sini. Selain menggunakan perkhidmatan penerbangan untuk ke Medan, terdapat juga perkhidmatan feri yang menghubungkan Medan dengan Malaysia. Antaranya Feri Belawan yang menghubungkan Pelabuhan Belawan Medan dengan Pelabuhan Pulau Pinang namun perkhidmatan ini terbatas kerana jadual pelayaran hanya berlaku selang sehari., Tetapi lebih ramai yang menyukai perkhidmatan Feri dari Pelabuhan Klang ke Tanjung Balai, Asahan. Ini kerana kecepatan feri dan kekerapan yang membuatkan lebih ramai yang memilih pilihan ini. Bayaran feri jurusan Tanjung Balai ke Pelabuhan Klang hanya RM90.00 sehala. Bagi rakyat Malaysia yang pertama kali merancang untuk ke Medan dengan menggunakan cara ini. Abangboyc menerangkan bahawa untuk ke Kota Medan dari Jeti Tanjung Balai anda harus menaiki Van Penumpang dengan Kos Rp40.000 atau Rp50.000 dan perjalanan mengambil masa 4 hingga 5 jam bergantung keadaan lalulintas.
Bagi yang memilih menggunakan perkhidmatan Penerbangan, terdapat penerbangan dari 2 Syarikat penerbangan terkemuka Malaysia iaitu dari Malaysia Airlines System dan Syarikat Penerbangan Air Asia yang berlepas dari KLIA-LCCT dan Lapangan Terbang Bayan Lepas di Pulau Pinang. Kota Medan memiliki Lapangan Terbang Sederhana Besar iaitu Bandara Polonia. Dengan Perkhidmatan Air Asia, Bandara Polonia ini juga dihubungkan dengan Kota2 Besar Indonesia seperti Jakarta, Bandung dan Surabaya. Selain Air Asia Terdapat Juga Penerbangan dari Syarikat Tempatan antaranya Garuda Airlines, Kartika Airways, Sriwijaya Airways juga Indonesia Air Asia.. Namun Abangboyc tetap dengan pilihan Abangboyc iaitu Air Asia,. Selain Mudah ianya juga Murah dan Selesa disamping terdapat banyak jaringan menghubungan dengan pelbagai destinasi di seluruh Asia.
Bermula Kisah Abangboyc di Kota Medan. Ini merupakan kali ke-3 abangboyc di Medan Sumatera Utara, Indonesia. Bezanya kali ini abangboyc hadir di Medan dari Banda Aceh dengan menaiki Bas mengharungi perjalanan hampir 15 jam. Dari Banda Aceh, Kini Abangboyc berada di Kota Medan,. Sampai saja di Hentian Terminal Bas, Abangboyc terus mengambil Becak ke Kawasan Masjid Raya Kota Medan. Di sini terdapat banyak kemudahan Penginapan selain dekat dengan tempat2 menarik seperti Mesjid Raya, Pasar, dan Toko2 Belanja. Memang Baguslah bagi mereka yang pertama kali ke Medan. Cuma ambil Beca dan terus ke Kawasan Mesjid Raya. Sekiranya anda Dari Bandara Polonia, anda cuma membutuhkan waktu sekitar 5 atau 10 minit saja untuk ke Kawasan Area Mesjid Raya.. Terdapat Pelbagai Jenis Penginapan yang tersedia di sini dari Kelas Bintang 1 hingga ke kelas Bintang 5. Semuanya ada. Namun kali ini Abangboyc memilih Penginapan Kelas Bintang 0,. hahaha.. Sebenarnya kali ini abangboyc mencari menginapan "Backpackers". "Backpackers Hotel" merupakan penginapan bagi pengembara2 yang mengembara dengan cara santai dan dalam waktu yang lama sehingga hampir sebulan. Bagi Kos untuk penginapan "Backpacker Hotel", Cuma sekitar RM15 hingga RM25 semalaman atau dalam kiraan Rupiah sekitar Rp40.000 hingga Rp60.000.
"Backpacker Hotel in Medan" Pondok Wisata Angel.
Abangboyc Rehat dan Santai.
Ramai Pengembara dari Eropah dan Australia Bermalam di sini.

Persimpangan Mesjid Raya Kota Medan Berdekatan Penginapan Abangboyc.

Mesjid Raya Kota Medan Indonesia

Salah Satu Sudut Mesjid Raya

Hotel Kelas-3 Berkonsepkan Citarasa Muslim.
Lokasi Berhadapan Mesjid Raya.

Persekitaran Hadapan Mesjid Raya.
Kelihatan Gubahan Bunga Tanda Sambutan Majlis Perkahwinan.

Sekitar Pemandangan Kawasan Hadapan Mesjid Raya.
Dari Mesjid Raya, Abangboyc meneruskan perjalanan ke tempat2 menarik sekitar Kota Medan, iaitu Toko2 Belanja yang terkenal di Kota ini antaranya Olympia, Central Pasar, Pasar Kota, dan Medan Mall. Disini, Anda boleh memperolehi pelbagai jenis barangan dari Pakaian hingga ke alat2 keperluan seharian yang dijual pada harga yang murah. Namun, Bagi yang menginginkan Citarasa Mewah, Anda juga Boleh pergi ke Gedung Belanja Sun Plaza Sogo.

Olympia

Medan Mall

Pengunjung Medan Mall

Sekitar Medan Mall

Jualan Pakaian di Central Pasar

Pelbagai Jenis kain di Perdagangkan di sini

Jualan Murah... Lelong..Lelong...Lelong...

Mbak.. Beli Doang.. Rp5.000 aja.

Nah Ramainye Manusia Bisa dihitung dengan Motor yang di Parkir.

Pasar Basah, Pasar Buahan.

Nah... Enakkan Belanja Doang di sini.

Keadaan Seperti ini adalah Situasi yang Biasa di Daerah Dagangan dalam Kota Medan.

Lihat duluan... Baru Hitung..

Nih Lagi... Hampir 1 padang Sepak Bola.. Motor Parkir.. Gimana pula Warganya?

Ni Pasar Lagi... Namanya Abangboyc Lupa lah..

Macam2 ada...

Jualan Murah...

Sekitar Kota Medan

Kawasan Jualan di Hadapan Carefour Medan

Sibuk....

Jualan...Jualan...Jualan..... Mana2pon Ade Orang Meniage.

Pejabat Gubernur Sumatera Utara

Istana Gubernur Kota Medan

Ini Dia Sun Plaza,. Pasaraya Moden Kota Medan

Pemandangan Hadapan Sun Plaza

Pemandangan Dalam Sun Plaza

RamaiNye Warga Sumatera Kelas Atasan dan Pertengahan Berbelanja di Sini.

"Food Court" Siap ade "Live Band" Lagi.. Untuk Menghiburkan Para Tamu.

Pemandangan Seluruh Sun Plaza

Selain Gedung2 Belanja dan Jualan, Abangboyc kemudian ke sebuah Wisata Sejarah bagi Kota Medan, Peninggalan Sebuah Kerajaan Lama iaitu Kerajaan Kesultanan Deli yang terletak di kawasan Belakang Mesjid Raya berhadapan Bangunan Perpustakaan Umum Sumatera Utara.
Pada Sejarahnya Kerajaan Kesultanan Deli berada dibawah pengaruh Kerajaan Kesultanan Aceh dari Raja Pasai. Dan kemudian berlaku perebutan Tanah Jajahan dengan Kerajaan Siak. Namun apabila Pihak Belanda mengambil Tanah yang diduduki oleh Pemerintahan Kerajaan Deli,. Kerajaan Aceh dan Kerajaan Siak Mengistiharkan Kemerdekaan pada Kerajaan Kesultanan Deli. Dengan ini Kerajaan Kesultanan Deli diberi Hak Memerintah secara Sendiri seperti Kerajaan Aceh dan Kerajaan Siak dan Pihak Belanda mengiktiraf Pemerintahan Kerajaan Deli sehingga tamatnya Perang Dunia Ke-2. Dan apabila Keseluruhan Indonesia bergabung membina sebuah republik; kini Kerajaan Kesultanan Deli tetap wujud namun kerajaan ini tidak mempunyai Keistimewaan dan kekuasaannya lagi dan ianya kini cuma hanya tinggal Sejarah.
Berbalik Cerita Perjalanan Abangboyc, Destinasi abangboyc ini ialah Istana Maimun. Istana ini dibina oleh Kerajaan Kesultanan Deli pada 1888. Istana Maimun kini menjadi antara tempat menarik tujuan pelancongan dan wisataan bukan hanya kerana usianya yang tua, namun juga hasil rekaannya yang unik, hasil campuran unsur-unsur warisan kebudayaan Melayu, dengan gaya Islam, Sepanyol, India dan Itali, namun sayang keadaanya kini kurang terurus.
Disebelah sisinya kiri Istana Maimun terdapat Sebuah Bangunan Kecil yang menyimpan Peninggalan Barang Lama dengan Lagendanya iaitu Meriam Puntung.
Istana Maimun Kerajaan Kesultanan Deli

Pemandangan dari Sisi

eh. Abangboyc....

Pintu Masuk Istana Maimun

Lagenda Meriam Puntung..
Hikayat Adik Puteri Hijau Bertukar Menjadi Meriam dalam
Lagenda Meriam Puntung.
Untuk Mengetahui lebih lanjut cuma Klik 2 kali pada Gambar supaya Tulisannya Membesar.

Ini Tempat Simpanan Meriam Puntung.

Ini Dia Meriam Puntung... Bukan Semua Orang Boleh diberikan Melihat Keaslian Meriam Puntung ini kerana ianya dibawah Jagaan Tukang Pembantu Istana. Anda Bertuah dapat Melihat dengan Jelas. (Klik Gambar2 Untuk Melihat Lebih Jelas)
Dari Kota Medan, Abangboyc pulang ke Malaysia dengan menggunakan Pesawat Air Asia dari Bandara Polonia setelah hampir 5 hari menjelajah tempat2 menarik sekitar Kota Banda Aceh dan Kota Medan Sumatera Indonesia. Masa mencemburui Abangboyc memaksa untuk abangboyc Pulang ke Malaysia. Bagi yang ingin pulang ke Malaysia menggunakan Pesawat, Bayaran yang anda harus ketahui ialah bayaran Cukai Lapangan Terbang Polonia "Polonia Airport Tax" sebanyak Rp75.000 sahaja bagi Internasional.
Wisata yang Paling Menarik di Sumatera Utara ialah Danau Toba dan Brastagi. Ikuti Info Perjalanan Abangboyc ke Danau Toba dan Brastagi di Episod Akan Datang. Dan Destinasi Seterusnya Bagi Percutian Abangboyc ialah Pantai ANCOL N Themes ParK Jakarta Utara pada 31/10/2010.
Produksi Di IzinKan.. Abang BoyC Zone 2010.

6 ulasan:

Afzainizam berkata...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★


Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami. Salam sebuah persahabatan salam satu perkenalan dari blog kami... Moga kami mendapat maklum balas dan respont yang baik dari blog anda...

kat johor tak ade flight terus ke medan tapi kalau dari surabaya agaknye jauh tak nak kesana

Abangboyc Infomation berkata...

salam kembali... maaf; kalau anda dari johor mau ke medan melalui surabaya, jalan ini teramat jauh,. sehingga boleh mencapai 5 hari perjalanan dengan bas. adalah lebih baik anda ke medan dari Lcct(KL) atau Penang.

ana suhana berkata...

salam..thanks atas info yg diberikan..saya akan ke medan pada hujung bln mac 2011 dan masih tercari2 hotel yg betul2berada di kawasan center medan atau yg mudah ekses dgn bandar medan..harap abangboyc boleh bagi sikit cadangan(nama hotel dsbnya)...thanks

Adilla berkata...

TQ atas info yang diberikan. Saya akan berkunjung ke Medan pd bulan Sept 2012. Masih tercari cari hotel yang sesuai. Selain itu saya perlukan transportation & guide. harap abangboyC dapat bantu.

TQ

Unknown berkata...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



TIARA TOURS berkata...

HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
TAK ADA EXTRA BAYAR.
TAK ADA TIPU – TIPU !!!
HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

ITINERAY :

DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.


SERVICES TERMASUK :
• TRANSPORT
• PEMANDU PELANCONGAN
• HOTEL 3 BINTANG
• BREAKFAST 3X
• MAKAN TENGAH HARI 3X
• DINNER 3X
• SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
• KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
• MINERAL WATER

BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
TIARA TOURS INDONESIA
JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
HP / WA +6281383535091
HP / WA +6285358982828
HP / WA +6285762820068

TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

NOTE :
HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL