Isnin, 10 November 2008

Mahmoud Ahmadi Nejad,.. KEHIDUPAN Yg Simple..

“….Saat harus menginap di hotel, dia meminta diberikan kamar tanpa katil yg tidak terlalu besar kerana dia tidak suka tidur di atas katil, tetapi lebih suka tidur di lantai beralaskan karpet dan selimut….”

Presiden Iran Ahmedi Nejad, Makhluk unik di Bumi abad millenium


Tuhan mencintai siapa yang merendah dalam kehidupan peribadinya!
TV Fox (AS) menanyakan pada Presiden Iran Ahmedi Nejad; “Saat anda melihat di cermin setiap pagi, apa yang anda katakan pada diri anda?”
Jawabnya: “Saya melihat orang di cermin itu dan mengatakan padanya:”Ingat, kau tak lebih dari seorang pelayan, hari di depanmu penuh dengan tanggungjawab yang berat, iaitu melayani bangsa Iran .”
Berikut adalah bagaimana penyiar menggambarkan dirinya


Ahmedi Nejad, adalah presiden Iran yang membuat orang ternganga, kerana pada saat pertama kali menduduki pejabat presiden, Ia telah menyumbangkan seluruh karpet Istana Iran yang sangat tinggi nilai mahupun harganya itu kepada masjid2 di Teheran dan menggantikannya dengan karpet biasa yang mudah dibersihkan.
Ia mengamati bahawa ada ruangan yang sangat besar untuk menerima dan menghormati tetamu VIP, lalu ia memerintahkan untuk menutup ruang tersebut dan menanyakan pada pegawai protokol untuk menggantinya dengan ruangan biasa dengan 2 kerusi kayu, meski sederhana tetap kelihatan impresive.
Di banyak kesempatan ia bercengkerama dengan petugas kebersihan di sekitar rumah dan pejabat presiden.
Di bawah kepemimpinannya, saat ia meminta menteri2 nya untuk datang kepadanya dan menteri2 tersebut akan menerima sebuah dokumen yang ditandatanganiyang berisikan arahan2 darinya, arahan tersebut terutama sekali menekankan para menteri2nya untuk tetap hidup sederhana dan disebutkan bahawa kehidupan peribadi maupun kerabat dekatnya akan diawasi, sehingga pada saat itu tiada siapa yang mengingkari..



Langkah pertamanya adalah ia mengumumkan kekayaan dan asetnya yang terdiri daripada sebuah kereta Peugeot 504 tahun 1977, sebuah rumah sederhana warisan ayahnya yang berusia 40 tahun di sebuah daerah kumuh di Teheran. wang miliknya di bank berjumlah minimum, dan satu2nya wang masuk adalah wang gaji bulanannya. Gajinya sebagai pensyarah di sebuah universitas hanya senilai US$ 250. Sebagai tambahan informasi, Presiden masih tinggal di rumahnya. Hanya itulah yang dimilikinya, seorang presiden dari negara yang penting baik secara strategik, ekonomi, politik, belum lagi secara minyak dan pertahanan.
Bahkan ia tidak mengambil gajinya, alasannya adalah bahawa semua kesejahteraan adalah milik negara dan ia bertugas untuk menjaganya.
Satu hal yang dikagumi pekerjanya adalah tas yg selalu dibawa sang presiden ini, tiap hari selalu berisikan sarapan; roti isi atau roti keju yang disiapkan isterinya dan memakannya dengan gembira, ia juga menghentikankebiasaan menyediakan makanan yang dikhususkan untuk presiden.
Hal lain yang di ubah adalah penggunaan pesawat milik presiden, ia mengubahnya menjadi pesawat kargo sehingga dapat membantu membelbagaikan dana untuk rakyat, dan untuk dirinya, ia meminta terbang dengan pesawat biasa dengan kelas ekonomi.
Ia kerap mengadakan pertemuan dengan menteri2nya untuk mendapatkan maklumat tentang kegiatan dan perkara yang sudah dilakukan, dan ia telah menghapuskan protokol istana sehingga menteri2 nya dapat masuk langsung ke ruang pejabatnya tanpa ada halangan. Ia juga menghentikan kebiasaan upacara2 seperti karpet merah, sesi penggambaran, atau publisiti peribadi, atau hal2 spt itu disaat dia mengunjungi seluruh tempat di negaranya.

Keterangan gambar : Presiden Iran tidur di ruang tamu rumahnya sesudah pengawal2nya yg selalu mengikut kemanapun ia pergi beredar. Menurut akhbar Wifaq, gambar2 yg diambil oleh adiknya tersebut, kemudian dimanipulikasikan oleh media masa seluruh dunia, termasuk amerika.

Apakah perilaku tersebut merendahkan posisi presiden?

Tiada ulasan: